Boodschappen bezorgen ‘hoogtepunt van de dag’

Vrijwilligers die tijdens de coronacrisis boodschappen doen voor hardwerkende medewerkers in de zorg en voor kwetsbare ouderen. Om deze landelijke boodschappenhulp mogelijk te maken stampte Jelmer Stiekema in drie dagen tijd de site ‘Bezorg de Zorg’ uit de grond. Hij neemt graag de tijd om een aantal vragen te beantwoorden: “Het bezorgen van boodschappen door onze vrijwilligers kan echt het hoogtepunt van de dag zijn”.

Hoe is je initiatief ‘Bezorg de Zorg’ ontstaan?
“Ik werk als operationeel manager voor Roamler, een werkplatform dat normaal gesproken gebruik maakt van een grote groep ZZP’ers, onder andere om retail-data te verzamelen. Tijdens de coronacrisis kwam deze activiteit op een lager pitje te staan, dus zijn we direct gaan kijken hoe we onze community nuttig kunnen inzetten. Boodschappen doen voor mensen in de zorg en voor kwetsbare ouderen paste hier goed bij. We hebben het platform ‘Bezorg de Zorg’ in slechts drie dagen tijd opgezet.”

Wordt er veel gebruik van gemaakt?
“Er wordt aardig wat gebruik gemaakt van ‘Bezorg de Zorg’, maar niet zoveel als we aanvankelijk hadden verwacht. Het hulpaanbod is groter dan de hulpvraag, zoals meerdere initiatieven gemerkt hebben. Wel is het mooi om te zien dat we overal en nergens in Nederland boodschappen bezorgen. Van grote steden tot in de kleinste dorpjes. We bezorgen de boodschappen thuis of op het werk van zorgmedewerkers.”

Wat zijn zoal de ervaringen?
“Zowel hulpbehoevende ouderen en zorgmedewerkers als de vrijwilligers zijn dankbaar en zeer positief. Het is echt een uitkomst voor mensen die zelf geen boodschappen kunnen halen, en daarnaast vinden de vrijwilligers het prachtig om iets goeds voor iemand anders te doen.”

Komen er ook vriendschappen voort uit de hulpcontacten?
“Dat durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat onze vrijwilligers tijdens het bezorgen zeer positief contact hebben. Het kan echt een hoogtepunt van de dag zijn.”

Voor meer informatie: bezoek de website www.bezorgdezorg.nl