In één dag 100 vrijwilligers voor balkonconcerten

Sinds de coronacrisis heeft het platform NLvoorelkaar ‘Coronahulp: kom in actie’ geopend. Marketingmanager Anne van Roosmalen is zeer blij met het grote aantal vrijwilligers dat hulp aanbiedt. Wat haar opvalt is dat de vrijwilligers die zich nu melden gemiddeld jonger zijn dan voor de coronacrisis. “Veel jonge mensen zitten nu gedwongen thuis en willen zich graag inzetten voor de samenleving.”


Hoe is het initiatief ontstaan?

“NLvoorelkaar bestaat al langer en is met meer dan 120.000 deelnemers en 1,5 miljoen bezoekers per jaar het grootste vrijwilligersplatform van Nederland. We matchen hulpvragen met hulpaanbod van vrijwilligers. Lockdowns doen veel met mensen. Zeker als het langer duurt ligt eenzaamheid op de loer. Omdat ons platform al bestond, waren we snel in staat het hulpaanbod rondom de coronacrisis op gang te brengen.”

Wordt er veel gebruik gemaakt van het initiatief?
“Sinds de uitbraak van het coronavirus half maart explodeerde het aantal vragen om hulp en het aanbod van vrijwilligers. Op het platform hebben we nu veel meer bezoekers dan normaal. Het aantal mensen dat hulp aanbiedt is acht keer groter dan vóór de coronacrisis. We zien dat het aantal hulpvragen daarbij relatief achterblijft. Dat heeft ermee te maken dat mensen niet gemakkelijk om hulp vragen. Hulpvragen komen veelal van mensen van wie de gebruikelijke groepsactiviteiten zijn gestopt omdat deze nu niet veilig zijn. Het valt ons op dat vrijwilligers nu gemiddeld jonger zijn dan voor de corona uitbraak. Veel jonge mensen zitten nu gedwongen thuis en willen zich inzetten voor de samenleving, bijvoorbeeld door het geven van taallessen via Skype aan anderstaligen.”

Wat zijn zoal de ervaringen?
“Er was een vraag van Club Goud, een vrijwilligersorganisatie die onder andere met culturele activiteiten jong en oud met elkaar wil verbinden, om een balkonconcert te organiseren. Na een oproep op onze site waren er in één dag honderd mensen gevonden die wilden helpen! Op 120 locaties in Nederland zijn balkonconcerten gegeven. We hebben ook een actie om kaartjes te schrijven aan eenzame mensen en een fietskoerier heeft andere fietskoeriers opgeroepen Paaseitjes te brengen naar verzorgingshuizen. Zo ontstaan er spontaan heel veel leuke nieuwe ideeën. En we kregen een volledig gesponsorde reclamecampagne op televisie – met onder meer wielrenner Dylan Groenewegen – via donaties.”

Zijn er vriendschappen voortgekomen uit de coronahulp?
“Veel hulpvragen gaan over praktische zaken als boodschappen doen. Vóór corona bleven vrijwilligers wel eens een kop koffie drinken, maar nu kan dat niet. We gaan vanuit ons platform kijken hoe we de contacten toch kunnen verduurzamen. De vraagverlegenheid is echt groot. Wij krijgen kwetsbare mensen aan de telefoon die zeggen: ‘Ik wil best risico lopen om besmet te worden. Alles beter dan deze lockdown’. Dat is toch intriest.”

Voor meer informatie over NLvoorelkaar: klik hier