‘Red je boeketje’ bezorgt ouderen een fleurige dag

Als lichtpuntje in deze moeilijke tijd kun je online een boeketje bloemen bestellen voor je eigen oma of opa, vader of moeder, je geliefde of bijvoorbeeld een zorgverlener. Of je stuurt een boeketje naar zomaar een oudere in het land. De helft van elke bestelling bij ‘Red je boeketje’ komt bij de teler terecht, die ook enorm getroffen is door de coronacrisis. De gedoneerde bloemen worden bezorgd bij ouderen in het land of bij de persoon naar je keuze.

Sinds het begin van de coronacrisis hebben ook bloementelers het erg moeilijk. Hun export viel in één klap vrijwel stil. ‘Red je boeketje’ zorgt ervoor dat ouderen een fleurig boeket bloemen bezorgd krijgen en bloemen dus niet hoeven te worden weggegooid. Sinds kort is ‘Red je boeketje’ ook een samenwerking aangegaan met vereniging De Zonnebloem. Via de site kun je drie potten minizonnebloemen laten bezorgen, inclusief een lot. Jorit Hajema copywriter van ‘Red je boeketje’ (en ‘Red je pakketje’) vertelt graag over het initiatief:

Hoe is jullie initiatief ontstaan?
“‘Red je boeketje’ is bedacht door Sam Rohn, de oprichter van ‘Red je pakketje’ dat dagelijks vele duizenden pakketjes binnen een paar uur na de bestelling aflevert. Hij kreeg aan het begin van de coronacrisis half maart de vraag of hij een idee had om Nederlandse telers te helpen. Hun export was van het ene op het andere moment vrijwel helemaal stilgevallen. Precies in die week was in het nieuws dat ouderen in verzorgingscentra geen bezoek meer mochten ontvangen. Rohn verzamelde een team om zich heen en binnen 24 uur kon de site ‘Red je boeketje’ worden gelanceerd. Het doel was en is om eenzame ouderen te verrassen met een mooi boeket. Zo geven we hen een leuke dag en hoeven telers hun bloemen niet weg te gooien.”

Wordt er veel gebruik gemaakt van dit initiatief?
“Zeker in het begin van de coronacrisis ging het heel hard met het aantal bestellingen. Er werden duizenden boeketten per week besteld. Inmiddels, eind juni, staat de teller op 54.000 boeketten.”

Wat zijn de ervaringen?
“De reacties zijn lovend. De pers was heel enthousiast en we kregen heel veel mooie berichten. Zowel van mensen die de boeketten hadden besteld als van de mensen die de boeketten hadden gekregen.”

Komen er ook vriendschappen uit voort?
“De samenwerkende partijen hebben hun band versterkt. Vriendschappen sluiten is niet het doel van de campagne”. Lachend: “En voordat een bezorger vrienden wordt met iemand die bloemen krijgt…”

Voor meer informatie bezoek de website www.redjeboeketje.nl