Personeel KLM steekt handje toe bij de Luisterlijn


In de maanden dat heel het land sociaal contact moest mijden vanwege het coronagevaar en – vooral ouderen – de deur niet meer uitkwamen was het drukker dan ooit bij de Luisterlijn. Vrijwilligers en beroepskrachten moesten alle zeilen bijzetten om het enorme aantal oproepen te beantwoorden. Nog steeds is het druk bij de Luisterlijn; KLM-medewerkers steken de komende tijd een extra handje toe.

In de laatste weken van maart en de eerste weken van april voerden vrijwilligers van de Luisterlijn dagelijks zo’n 1200 gesprekken via de telefoon en ruim 150 via de chat. Dat was ruim dertig procent meer dan normaal. Meer dan de helft van die gesprekken ging ook daadwerkelijk over corona. Bezorgdheid en angst kwamen veelvuldig terug in gesprekken. “Mensen werden zeker in het begin de hele dag geconfronteerd met corona”, blikt Dorine Kettenes, trainer bij de Luisterlijn, terug. “Mensen maken zich zorgen, hebben angst of zijn soms echt in paniek.” De Luisterlijn biedt dan uitkomst. “Vrijwilligers bij de Luisterlijn zijn getraind in het geruststellen en geven van écht aandacht. Samen met de gesprekspartner onderzoeken ze wat er nodig is om weer – even – verder te kunnen tijdens de dag of nacht. Praten helpt en zorgt geregeld voor opluchting.”

Ouderen

Aan het begin van de coronacrisis startte Omroep MAX samen met de Luisterlijn een grote campagne om ouderen die zich vanwege het coronavirus zorgen maakten te wijzen op het bestaan van de Luisterlijn. Uit cijfers uit die periode bleek dat de meeste mensen die bellen tussen de 45 en 65 jaar of 65-plussers zijn. Om zoveel mogelijke gesprekken te kunnen voeren, draaiden vrijwilligers in de extra drukke weken overuren. “Gelukkig is het voor vrijwilligers mogelijk om hun dienst vanuit huis te doen”, vertelt Johan Rutten, waarnemend directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Dankzij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport konden we extra thuistelefoons en headsets aanschaffen.”

Extra lijn

De druk op de Luisterlijn wordt de komende vakantietijd wat verlicht door cabinepersoneel van KLM dat nu tijdelijk niet vliegt. Medewerkers van onze nationale luchtvaartmaatschappij zijn aan de slag gegaan bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten.

Samenwerking

KLM en de Luisterlijn spraken al eerder over een mogelijke samenwerking. Toen er door de coronacrisis opeens veel meer oproepen kwamen, was de samenwerking snel geregeld. De komende tijd starten in totaal 15 KLM-medewerkers bij de Luisterlijn. De gesprekken voeren zij vanuit hun eigen huis. Normaal gesproken volgen vrijwilligers een uitgebreide Luisterlijntraining voordat zij aan de slag gaan. Nu extra oren meer dan welkom zijn, volgden de KLM-medewerkers enkele modules online uit de Luisterlijntraining, zodat zij snel handvatten kregen voor de gesprekken. Deze verkorte opleiding is er speciaal voor mensen die zich tijdelijk inzetten en gericht op het maken van ‘gewoon’ een praatje.

Gesprekken

Inmiddels hebben de eerste KLM’ers al tientallen gesprekken gevoerd. “We leren elke dag en merken dat het belangrijk is voor de extra lijn dat onze vrijwilligers even goed checken bij de gesprekspartner dat ze nu hebben gekozen voor een praatje en om even te kletsen”, vertelt trainer Dorine Kettenes. “Bellers kunnen voor zware onderwerpen doorverbonden worden met een ervaren Luisterlijnvrijwilliger.” Dorine vervolgt: “We zijn ontzettend blij met deze samenwerking en de nieuwe vrijwilligers. Helemaal in tijden van crisis en onzekerheid. Wij vinden het ook echt bijzonder dat KLM-medewerkers zich toch met hart en ziel willen inzetten voor mensen in Nederland die behoefte hebben aan een gesprek van mens-tot-mens.”

Iets betekenen voor eenzame mensen

Ook KLM inflight managers Stella O’Sullivan, Esther Rooswinkel en coördinator Meraud Kelder zijn verheugd over deze manier van samenwerken: “Bij KLM zoeken we voor ons cabinepersoneel dat tijdelijk, door ziekte, niet kan vliegen passend vervangend werk. Dit lukt niet altijd binnen de KLM zelf en daarom zitten collega’s soms langere tijd thuis. Aangezien de Luisterlijn altijd op zoek is naar vrijwilligers en wij graag iets willen betekenen voor eenzame mensen, hebben we deze samenwerking opgezet.” •

De Luisterlijn en de extra lijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Bel naar 0900 – 0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.